Algemeen, Bedrijfskunde, Business Development, Marketing

8 tips voor Adwords succes met een klein budget

Om succes te boeken met Google AdWords is een groot budget niet noodzakelijk. Ook bedrijven met een relatief klein budget kunnen genieten van de vele voordelen van een AdWords campagne. Alleen moet je het heel slim en bovenal creatief aanpakken. Ben je benieuwd hoe je als kleine ondernemer klanten kan werven met Google AdWords? Laat je dan inspireren door onderstaande tips.

Ad

  1. Bepaal de juiste structuur voor je account

De structuur van je Google AdWords account heeft de grootste invloed op welke resultaten je kan bereiken. Bij de inrichting van je account bepaal je meteen je zoekwoorden en zoekwoordthema’s. Hou alles inzichtelijk en relevant door met kleine advertentiegroepen te werken. Hou het aantal zoekwoorden beperkt en maak niet teveel gebruik van brede zoektypen. Een welbekende tip is om de structuur van je website als leidraad van je account te gebruiken.

Uiteindelijk wil je als ondernemer optimaal zichtbaar zijn op de belangrijkste zoekwoorden, maar met een kleiner budget zal je wat keuzes moeten maken.

2. Maak aantrekkelijke advertentie-teksten

Werk altijd met meerdere advertentie-varianten in 1 advertentiegroep. Dit zal niet alleen positief uitpakken voor je doorklikratio, maar ook je behaalde conversies.

Een ander positief effect hiervan is het verbeteren van je kwaliteitsscore. En hoe sterker je kwaliteitsscore des te lager de gevraagde bod per klik. Hoe kan je die verbeteren? De kwaliteitsscore is sterk afhankelijk van de doorklikratio en relevantie van je zoekwoorden en advertenties.

Blijf daarom voortdurend testen met wat je opneemt in je advertentieteksten, je weet nooit welke het meest bij je klanten aanslaat. Let bij het testen op welke advertenties je een betere doorklikratio bieden en bij welke er conversies zijn gerealiseerd tegen een gunstige CPA.

Je kunt alvast het volgende te testen in je advertentieteksten:

  • Het wel of niet vermelden van prijzen. Let dan meteen op de prijzen van de concurrent.
  • Het wel of niet toevoegen van Keyword insertion,
  • De gebruikte Call to Action, (vb. Bel nu, Maak een afspraak, Meer weten)
  • De gekozen focus-zoekwoord,
  • De zichtbare url en nog veel meer.

3. Kies op welke locaties je advertenties zichtbaar mogen zijn

Wellicht is het slim om je te richten op een kleiner gebied, of juist alleen te adverteren in de gebieden waar je rendabel lijkt. Laat de statistieken in Google AdWords je leiden.

Probeer niet te concurreren met de grote bedrijven die landelijk adverteren. Met een kleiner budget zal dat niet makkelijk gaan. Zoek klanten in de buurt van je bedrijf, die zullen ook een grotere voorkeur hebben voor je vanwege je locatie.

4. Bepaal wanneer je advertenties zichtbaar zijn

In Google AdWords kan je via Advertentieplanning zelf bepalen wanneer je advertenties vertoond mogen worden. Met wat inzicht en ervaring kan je zelf bepalen wanneer het rendabel is om te adverteren. Wellicht is de maandag de belangrijkste dag van de week om te adverteren. Aan de andere kant kan het ook blijken dat je in het weekend absoluut niet moet adverteren. Bovendien kan je ook aangeven op welk tijdstip je advertenties vertoond mogen worden.

Ben je het liefst alle dagen online? Maak dan gebruik van een bod aanpassing om je biedingen per dag of dagdeel te bepalen. Zo kan je bijvoorbeeld in het weekend 50% lager bieden.

5. Wees slim met je zoekwoordkeuze

Je zult heel snel merken dat er zoekwoorden zijn die de meeste klikken binnenhalen en zo het grootste deel van je budget opmaken. Dit laat weinig klikbudget over voor de andere zoekwoorden. Wanneer je merkt dat deze zoekwoorden weinig conversies opleveren dan wordt het tijd voor harde beslissingen: onderbreken of optimaliseren. Wees niet bang om zulke zoekwoorden uit te zetten, ook al brengen ze veel verkeer naar je website toe.

Bovendien heeft het ook geen zin om te bieden op zoekwoorden met superveel concurrentie. Dit zijn doorgaans de zoekwoorden die een heel hoog bod eisen voor een vertoning. Na enkele klikken is je budget op. Het is daarom slimmer om je advertentiegroepen te vullen met long tail zoekwoorden, synoniemen en te experimenteren met de verschillende zoekwoordtypen.

6. Zorg ervoor dat je op relevante zoekopdrachten wordt vertoond

Als je werkt met een klein budget is het nog belangrijker dat je de zoekopdrachten goed in de gaten houdt. Deze kan je bekijken bij de ‘zoektermen’.

Sluit zoektermen uit die:

  • geen conversies opleveren,
  • hoge kosten per klik(CPC) eisen,
  • een lage doorklikratio(CTR) hebben en
  • niet relevant zijn

Bij uitsluitingszoekwoorden is het mogelijk om deze breed, zinsdeel en exact in te zetten. Maak zo min mogelijk gebruik van brede uitsluitingszoekwoorden. In de meeste gevallen zal je uitsluitzoekwoorden zinsdeel moeten inzetten.

Leestip: Linkbuilding en contentmarketing: twee handen op een buik!

 Lees het artikel

7. Wees slim met je biedingen

Als je al het bovenstaande al hebt opgepakt rest het nu om de juiste biedingen te bepalen. Bij het bepalen van je bod dien je rekening te houden met de gemiddelde posities. Met een te laag bod zal je niet of nauwelijks worden vertoond op de eerste pagina.

Met je biedingen moet je een balans weten te vinden tussen niet te laag bieden en ook niet te hoog. Op zo een manier genereer je heel weinig klikken. Woorden die een te hoog bod eisen kan je eventueel optimaliseren of pauzeren. Vooral bij brede woorden kan het zijn dat er enkele zoektermen daarachter zitten die je gemiddelde CPC omhoog duwen.

Ad

8. Wees realistisch met je doelen

Het is raadzaam om realistisch te blijven bij het vaststellen van je doelstellingen. Het budget dat je ter beschikking stelt zal altijd invloed hebben op het resultaat dat je boekt. Toch is het zaak om nooit meer uit te geven dan wat je kunt veroorloven. Ook al zit Google je aan te moedigen om je budget te verhogen. Ga heel kritisch met de voorgestelde budgetten om.

Om succes te boeken met Google AdWords zal je moeten experimenteren en leren. Alleen zo zal je ontdekken wat voor je werkt. Voortdurende optimalisaties zijn daarbij heel belangrijk om tot de beste resultaten te komen.

Auteur: Santousha KalkSantousha Kalk is online marketing expert op het gebied van Adwords, SEO en Content bij InfoTrade. Vanuit Suriname helpt zij kleine en grote Nederlandse bedrijven om hun omzetten te maximaliseren online. Santousha is al sinds 2006 actief in het online marketing vak. Ze begon eerst als SEO-specialist en is vanaf 2012 gecertificeerd AdWords Specialist.

About the author / 

Redactie Management Career

Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over finance & accounting, strategische management, hrm, bedrijfskunde, management & leadership en ICT & CRM. U vindt op dit platform belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de genoemde vakgebieden, relevante carriers-informatie, actuele kennis en inzichten en agenda-informatie over events, bijeenkomsten en opleidingen.

Management Career Nieuwsupdate

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.