Inkoop

In vijf stappen naar de beste inkooporganisatiestructuur

0

Wat zijn belangrijke structurele veranderingen die uw organisatie dient toe te passen wanneer de organisatie groeit in inkoopvolwassenheid? Wat moet er stap voor stap gebeuren om zo efficiënt en effectief mogelijk te groeien als organisatie? Supply Value heeft hier onderzoek naar gedaan en informeert en helpt u graag. 

Ad

Structuur is een essentieel onderdeel van een organisatie en heeft invloed op prestaties van een organisatie. Organisaties kunnen zich bevinden in uiteenlopende fasen van inkoopvolwassenheid. Het is echter nog niet bekend hoe de structuur van een organisatie verandert als een organisatie zich ontwikkelt in inkoopvolwassenheid. Dit is door Supply Value onderzocht omdat wordt verwacht dat de structuur van een organisatie van belang is voor de inkoopvolwassenheid van een organisatie.

 

Onderzoek Supply Value
Supply Value heeft tussen januari en juli 2017 onderzoek gedaan naar de invloed de inkoopvolwassenheid van een organisatie op de organisatiestructuren.  Het onderzoek is uitgoeverd aan de hand van het inkoopvolwassenheidsmodel van Van Weele (1998) en de structuurcomponenten zoals beschreven bij Glock en Hockrein (2011): (1) Centralisatie (2) Formalisatie (3) Betrokkenheid (4) Configuratie (5) Specilisatie (6) Standaardisatie. 

inkooporganisatiestructuur

Methoden
De conclusies en aanbeveling van dit onderzoek zijn gebaseerd op 13 interviews met (inkoop)directeuren, inkoopmanagers en inkopers van – in omvang – verschillende organisaties. Denk aan kleine organisaties als start-ups tot aan organisaties met meer dan 100.000 medewerkers. De interviews zijn afgenomen in verschillende inkoopvolwassenheidsfasen en industrieën (zie figuur 2). In figuur 3 is te zien welk niveau van de structuurcomponenten past bij een bepaalde fase van inkoopvolwassenheid.

inkooporganisatiestructuur

 

inkooporganisatiestructuur

 

Leestip: In vier stappen naar een succesvolle inkoopstrategie!

 Lees het artikel

Resultaten
De onderzoeksresultaten laten zien dat alle componenten van structuur – behalve centralisatie – hoger worden als een bedrijf volwassener wordt in inkoopvolwassenheid. Het niveau van centralisatie van de inkoop gerelateerde beslissingen verminderd geleidelijk wanneer een organisatie zich verder ontwikkeld in inkoopvolwassenheid.

Meer informatie hierover? Klik hier

Jeffrey van Hirtum – Consultant Supply Value – +316 46192100 – [email protected]

About the author / 

Redactie Management Career

Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over finance & accounting, strategische management, hrm, bedrijfskunde, management & leadership en ICT & CRM. U vindt op dit platform belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de genoemde vakgebieden, relevante carriers-informatie, actuele kennis en inzichten en agenda-informatie over events, bijeenkomsten en opleidingen.

Management Career Nieuwsupdate

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad