Algemeen, Inkoop

De toegevoegde waarde van inkoop

Off

“Wat voor werk doe jij eigenlijk?” Die vraag hoor ik vaak op verjaardagen en feestjes. Als je vertelt dat je op een inkoopafdeling van een grote internationale organisatie werkt, vragen mensen zich vervolgens af wát je precies doet. “Dus je geeft de hele dag het geld van je baas uit?” is een veelgehoorde opmerking. We kopen inderdaad de benodigde producten in, en dragen waar mogelijk bij aan het realiseren van de organisatiedoelen. Misschien goed om eens kort stil te staan bij de toegevoegde waarde van inkoop.

De interne klanten

Afhankelijk van het type organisatie heb je met verschillende soorten interne klanten te maken. Wij als inkoop zijn er om waarde toe te voegen voor die interne klanten. Als een interne klant naar ons toekomt met het contract al onder de arm, met de vraag of er nog wat van de prijs af kan, dan zijn de tactische inkoopfases van specificeren, selecteren en contracteren al doorlopen. Hoe eerder we in het inkoopproces betrokken zijn, hoe meer inkoop kan betekenen. Denk hierbij aan het stellen van objectieve en kritische vragen tijdens het specificatiefase, leveranciersselectie en onderhandelen over de beste contractvoorwaarden.

De inkoopafdeling

AdHoe meer een inkoopafdeling zich ontwikkelt, hoe groter haar toegevoegde waarde. Als een afdeling zich in de ‘dien de fabriek’-fase bevindt, is de afdeling administratief en operationeel gericht en worden alleen de orders afgehandeld. Een centrale inkooporganisatie zal inkopen zoveel mogelijk structureren. Het aantal leveranciers wordt teruggebracht, er wordt meer samengewerkt met eindgebruikers en er is focus op het verbeteren van de winstgevendheid. De fases die hierop volgen, oriënteren zich meer en meer op multifunctionele samenwerking en op de waarde die leveranciers aan de organisatie kunnen toevoegen.

De inkoper

Het bestaansrecht van inkopers zit in hun actieve bijdrage aan de voortgang van de bedrijfsprocessen. Kortom: ervoor zorgen dat de goederen en diensten die de organisatie vraagt, tijdig beschikbaar zijn en blijven. Dit binnen de aangegeven kwaliteits- en prijskaders en met minimale strategische kwetsbaarheid. Belangrijk dus om de inkoopafdeling te promoten, zodat mensen weten wat inkoop doet en daar ook gebruik van maken!

Auteur: Linda den Boef – DPA. DPA richt zich op advies, duurzame en flexibele inzetbaarheid van specialistische professionals en het ontwikkelen van kennis en kunde. Zo helpen we professionals én organisaties om hun prestaties te verbeteren. Hiertoe steunen we naast ruim 1.000 eigen professionals op een landelijk netwerk van hooggekwalificeerde zelfstandigen. De onderneming komt voort uit DPA Audit Detachment, opgericht in 1992 en in 1999 als DPA Group een beursnotering aan Euronext Amsterdam kreeg. Sinds het samengaan in 2011 met de Nederlandse Interim Groep maakt DPA een gestage groei door. In 2012 voegde Benkis zich bij de groep, gevolgd door Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs in 2013 en Fagro in 2014.

LEES MEER  / INKOOPMANAGEMENT OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR INKOOPMANAGEMENT

About the author / 

Utrecht Business School
Utrecht Business School

UBS / Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze studenten op tot zwaardere professionals en bereiden ze voor op een volgende stap in hun carrière. Dit doen wij op de vakgebieden finance & accounting, marketing en communicatie, it en crm, strategie, hrm en management & leadership. We ondersteunen studenten gedurende hun carrière met kennis, contactmomenten en inspiratie en geven middels educatie en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Meer informatie over Utrecht Business School vindt u hier.

Management Career Nieuwsupdate