Algemeen, IT & CRM

Groot datasucces vraagt om kleine stappen

Overal lees je dat Big Data het stadium van hype ontgroeid is. En dat is ook zo. Maar de manier waarop veel bedrijven hun datavraagstuk benaderen, heeft nog altijd veel weg van een hype. ‘We moeten iets met data doen’. De meest groteske plannen worden gesmeed, maar uiteindelijk komt er niets van terecht. Dus hoe voorkom je dat je verzandt in die plannen zonder ooit resultaten te boeken?

Ad

Elk bedrijf heeft tegenwoordig een schat aan data tot haar beschikking. Van CRM-systemen tot web analytics en social media, overal liggen stapels data te wachten totdat ze omgezet worden naar informatie. Want je kunt het niet vaak genoeg zeggen: data op zich is niets. Pas als je data kunt omzetten naar informatie en inzichten, creëer je waarde. De hoeveelheid succesverhalen van bedrijven die hun data met klinkende resultaten inzetten voor optimalisatie neemt alsmaar toe. En daarom groeit het besef dat je het je als bedrijf niet meer kunt permitteren om je data te negeren. Maar zo’n succesverhaal komt niet zomaar aanwaaien. Als je ‘iets met data gaat doen’, moet je weten wat je doet. Anders kost het alleen maar heel veel tijd en geld waarvan je nooit meer iets terugziet.

HET DATAPROBLEEM

Praktisch elk bedrijf loopt tegen hetzelfde probleem aan bij de inzet van data om een concurrentievoordeel te creëren: de welbekende vier V’s van big data. In goed Engels: volume, velocity, variety en veracity. De grote volumes data vertroebelen het overzicht en de verwerking van data. Hetzelfde geldt voor de immense snelheid waarmee nieuwe data verzameld wordt. Bovendien is de data vaak ongestructureerd en daardoor moeilijk te verenigen en te gebruiken. En doordat de datakwaliteit vaak te wensen overlaat, ontstaat er twijfel bij het maken van beslissingen op basis van de data.

ONOVERBRUGBAAR

Het gevolg van dat probleem is dat het potentieel van data niet of nauwelijks wordt benut. Los van het feit dat je kansen en daardoor omzet mist, zorgt het ook voor onvrede onder je personeel. Want de mensen die binnen je team gemotiveerd zijn om data te gebruiken, branden af en beproeven uiteindelijk hun datageluk ergens anders. Maar het belangrijkste is dat je over het algemeen ziet dat deze problematiek ervoor zorgt dat het gat tussen succesvolle en onsuccesvolle bedrijven op het gebied van datagebruik toeneemt tot haast onoverbrugbare afstanden.

NOODZAAK

Voor bedrijven die willen starten met datagedreven businessvoering, is het noodzakelijk om er allereerst voor te zorgen dat ze over volledige, juiste en bruikbare data kunnen beschikken. En daar is menselijke input voor nodig. Zorg daarom voor goede experts die de juiste kennis en motivatie hebben om je verder te helpen. De eerste vraag die je hen daarbij moet laten beantwoorden is welke data je nodig hebt om de businessvragen die je hebt te op te lossen. Want je hebt er niets aan om in het wilde weg data te verzamelen zonder dat je een idee hebt wat je ermee gaat doen. En als je de juiste mensen in je team verzameld hebt, zijn er vier punten die cruciaal zijn om snel en structureel succes te boeken uit de inzet van data in je bedrijf.

  1. Begin kleinschalig. Neem niet te veel hooi op je vork. Je zou niet de eerste zijn die door de bomen het bos niet meer ziet. Richt je eerst op het verbeteren van één product in plaats van je hele portfolio. Of één webpagina en niet op je volledige online omgeving.
  1. Bepaal je informatiebehoefte. Ik zei het al, je kunt pas waarde uit data halen als je het kunt omzetten in informatie. Bepaal daarom eerst welke informatie je wilt hebben en zorg ervoor dat je de juiste data daarvoor verzamelt. Welk proces, product of onderdeel wil je optimaliseren en vooral waarom? Stel dat vast en ga dan op zoek naar de juiste data.
  1. Creëer vertrouwen in de data. Het duurt even voordat mensen data durven vertrouwen. Daarom is het belangrijk om te starten met de meest zekere conclusies die je kunt trekken. Je hoeft niet meteen met wereldschokkende inzichten te komen. Creëer eerst een basis van vertrouwen door resultaten te presenteren waar je compleet achter kunt staan.
  1. Verspreid inzichten onder een zo breed mogelijk publiek. Data hebben een platform nodig. Verspreid de inzichten daarom zo breed mogelijk binnen de organisatie. Zorg voor voldoende draagvlak en bewustzijn. Dus informeer ook mensen die misschien niet direct betrokken zijn, maar wel interesse tonen in de data die ze daadwerkelijk zien.

Wilt u weten welke ICT opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

Je gaat niet zomaar even datagedreven werken. Het vraagt om visie, strategie en draagvlak. Technologie moet daarbij nooit de hoofdrol spelen; het is slechts een middel. Zorg er daarom voor dat je de juiste mensen oplijnt, die op een reële manier kunnen bepalen wat er nou écht nodig is om je onderweg te krijgen. En vooral: zet één stap tegelijk. Want alleen op die manier leg je de basis voor structurele, datagedreven optimalisatie van je bedrijfsvoering.

Auteur: Bertwin Menninga, Business Unit Manager Marketing Optimisation- Digital-Power.com. The world of marketing is changing faster than ever. I love to enable this change and to guide customers into the unknown. This can only be done with the brightest minds. I am blessed to work together with the best in class marketers and to build the team that drives the change in the marketing world.

About the author / 

Redactie Management Career
Redactie Management Career

Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over finance & accounting, strategische management, hrm, bedrijfskunde, management & leadership en ICT & CRM. U vindt op dit platform belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de genoemde vakgebieden, relevante carriers-informatie, actuele kennis en inzichten en agenda-informatie over events, bijeenkomsten en opleidingen.

Management Career Nieuwsupdate

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.