Algemeen, Inkoop

Inkoopmanagers komen van Mars, logistiek managers van Venus

1

Inkoopmanagers komen van Mars, logistiek managers van Venus. Supply chain-optimalisatie is nauw verbonden met samenwerken. Een samenwerking tussen verschillende bedrijven in een keten, maar vooral ook tussen verschillende functies in een bedrijf. Dit alles met als doel aan de eindklant een mooi product en maximale waarde te bieden. Helaas zie ik in de praktijk dat goed samenwerken maar zelden lukt.
 .
Medewerkers zijn hiervoor te veel met hun eigen belangen bezig. Bovendien verschillen de karakterprofielen die worden gevraagd voor verschillende functies – en daardoor het type medewerkers dat de functies invult – vaak te veel van elkaar. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen de afdelingen inkoop en logistiek. Functies die nauw met elkaar verbonden zijn en een belangrijke rol hebben in het verbeteren van de supply chain. Traditioneel wordt bij inkoopmanagers vooral gezocht naar extraverte medewerkers die goed kunnen communiceren en trefzeker handelen om de beste deals te sluiten. Bij logistiek managers zijn het veelal analytische vaardigheden en kennis van systemen die worden gevraagd en is het type medewerker vaak meer introvert.
.
Ik besef dat ik generaliseer en dat beide functies zich de afgelopen jaren sterk hebben ontwikkeld naar een breder perspectief. Maar ligt er niet een kern van waarheid in dit beeld? Het koppelen van deze twee functies zal doorgaans niet snel tot een vruchtbare samenwerking leiden.
Ad
content-wrapper clearfix standard-content”>

Hoe dan wel?

De vraag is nu op welke manier of onder welke voorwaarden deze samenwerking beter zal verlopen. Een belangrijke voorwaarde is in mijn ogen support van het topmanagement. Hier hoort ook een beoordelingssysteem bij dat op de gezamenlijke doelen is afgestemd. Een gesprek tussen een inkoopmanager en logistiek manager over artikelen die te lang geen afzet meer hebben, zal alleen succesvol verlopen als de derfkosten onderdeel uitmaken van het resultaat van de inkoopcategorie en er hiervoor een reservering in het budget is opgenomen.

Het is volgens mij echter te makkelijk om de verantwoordelijkheid voor de samenwerking alleen bij het management te leggen. Medewerkers kunnen zelf ook veel doen om de verschillen te overbruggen. Eyeopener voor mij was een workshop door het Arbinger Institute over het boek ‘Leadership and Self-Deception’. Het Arbinger Institute maakt onderscheid tussen mensen die in the box en out of the box denken. De eerste groep richt zich met name op de eigen behoeften. Ze zien andere mensen als ‘objecten’ die kunnen – of eigenlijk moeten – bijdragen aan hun doelen. De tweede groep ziet andere mensen als ‘mensen’ met hun eigen zorgen en behoeften

Door de out-of-the-box-benadering richt je je niet meer alleen op je eigen doelen, maar verdiep je je ook in hetgeen anderen bezighoudt. In plaats van hen te overtuigen om mee te werken aan iets waar jíj in gelooft, kun jíj vanuit jouw functie mogelijk een oplossing bieden voor een probleem waar collega’s van een andere afdeling tegenaan lopen. Meer dan ‘een paar minuten’ afstemming, uitgebreide presentaties of gedetailleerde businesscases zijn dan niet meer nodig om tot overeenstemming te komen. Bovendien zullen deze collega’s een volgende keer sneller geneigd zijn om ook naar jouw verhaal te luisteren.

Leestip: De toegevoegde waarde van inkoop. “Wat voor werk doe jij eigenlijk?” Die vraag hoor ik vaak op verjaardagen en feestjes. Als je vertelt dat je op een inkoopafdeling van een grote internationale organisatie werkt.

 Lees dit artikel 

Uiteraard is het niet de bedoeling alleen maar met de problemen van anderen bezig te zijn en je eigen doelen te vergeten. Het resultaat van de out-of-the-box-houding is dat er meer begrip en vertrouwen ontstaat, waardoor de samenwerking verbetert. De sleutel naar succes is dus het waarderen van de mensen om je heen en je te interesseren voor hetgeen hen beweegt. Deze open benadering heeft mij veel opgeleverd. Ik wil hem van harte bij ú aanbevelen en ben benieuwd naar het resultaat.

Auteur: Erik-Jan Smit is Managing Consultant bij Supply Value. Erik-Jan Smit heeft 20 jaar ervaring op het terrein van supply chain management bij verschillende toonaangevende organisaties in zowel een nationale als internationale omgeving. Hij herkent de verbetermogelijkheden in de keten en weet de benodigde functies en organisaties te activeren om deze verbeteringen te realiseren. Erik-Jan is een teamspeler en bruggenbouwer die zich op alle niveaus in een organisatie prettig beweegt en draagvlak kan creëren.

 

About the author / 

Redactie Management Career

Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over finance & accounting, strategische management, hrm, bedrijfskunde, management & leadership en ICT & CRM. U vindt op dit platform belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de genoemde vakgebieden, relevante carriers-informatie, actuele kennis en inzichten en agenda-informatie over events, bijeenkomsten en opleidingen.

Management Career Nieuwsupdate

1 Comment

  1. Erwin Overdijk 18 January 2017 at 12:30 -  Reply

    Mijn God, als dit tegenwoordig een probleem is bij organisaties dan mogen we wel aan de hokjesstructuur binnen grotere organisaties gaan werken en dat in inkoop en logistieke opleidingen opnemen. Ik heb mij als inkoper en inkoop manager altijd ook met alle andere afdelingen en uiteraard ook logistiek beziggehouden. Veelal vervulde ik dan de rol van Inkoop manager, verandermanager, warehouse manager, logistiek manager, project manager en team motivator. Tja, als we daar tien aparte afdelingen met daarin tien verschillende specialismen van maken , wordt het lastig communiceren zelfs als je iedere week een uurtje bij elkaar ad tafel zit. Bovendien kun je als Inkoop manager helemaal geen overzicht hebben van TCO en total costs als je niet eens of het logistiek allemaal wel goed gaat. Contract management is ook al zo’n apart hokje. Onzin, performance meten van de leveranciers en de interne gevolgen van je contracten moet verantwoordelijkheid van de inkoper zijn en als je moeite of geen tijd hebt dat in kaart te brengen, huur je een stagaire in om de data even voor je op een rijtje te zetten of moet je andere software hebben die je wel die data verschaft.
    Het zijn allemaal kosten en het is allemaal organisatie van inkopen !

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad