Inkoop

Inkopen: (durf te) onderhandelen over de prijs

0

Inkopen: (durf te) onderhandelen over de prijs

Of je nu een product of een dienst wil afnemen, je kunt altijd onderhandelen over de prijs bij e leverancier. Wanneer je dat nog niet (vaker) hebt gedaan, kun je dat best eng vinden. Maar onderhandelen over de prijs is meer dan handje-klap en met een stalen gezicht op 60% van de vraagprijs zitten. Met deze tips voel je je zekerder en weet je wat de (on)geschreven regels zijn.

Ad
content“>

Onderhandelen over de prijs: vragen, niet eisen

Van een leverancier eisen dat ze een betere prijs bieden, is geen goede manier om dit voor elkaar te krijgen. Je kunt het wel (vriendelijk!) vragen. Roepen dat je als je je zin niet krijgt, naar de concurrent over zult gaan, maakt maar bij heel weinig leveranciers indruk. Zeker wanneer de andere partij ook niet (zo ver) wil gaan waardoor je mogelijk alsnog met hangende pootjes bij de eerste aanbieder terugkomt. Daarnaast is onderhandelen ook een manier van relatiebeheer. Wanneer je trouwe, nieuwe of grote klant bent, kan dit voor de leverancier reden zijn om je (alsnog) korting te geven in de vorm van ‘vaste klanten-‘, ‘introductie-‘ of ‘afname-‘korting. Zo geef je de leverancier meteen een “reden” om het product of de dienst tegen een scherpere prijs aan te bieden.

Vraag door over het prijsverschil

Wanneer je vraagt om een lagere prijs, hoef je je echt niet te verontschuldigen. Het is een vraag waar de andere partij ‘ja’ of  ‘nee’ tegen kan zeggen. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Een aanbieder zal normaal gesproken NOOIT onder de inkoopsprijs of minimale verkoopprijs gaan zitten. Daar zou het bedrijf te veel hinder van ondervinden. Wel kun je vragen waar het prijsverschil in zit tussen hem en de andere aanbieder. Misschien is het verschil de kwaliteit, de levertijd of dat hij een hogere winstmarge heeft berekend.

Wat kun jij inschikken?

Wilt u weten welke inkoopopleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

Je kunt denken dat jij als klant koning bent, maar de leverancier is toch uiteindelijk keizer: hij bepaalt of hij jou die producten of diensten wil leveren tegen de prijs die jij in gedachten hebt. En misschien is de prijs die jij in gedachten, niet reëel. Wat je dan kunt doen, is kijken wat voor jou écht belangrijk is. Is het puur de prijs, of vind je het ook belangrijk dat het snel geleverd wordt? Of dat je producten die je over hebt (gratis?) kunt terugsturen? Uiteindelijk gaat het er om dat je krijgt wat je wil tegen een redelijke prijs. Dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor de leverancier!

Bron: Facilitair Management

About the author / 

Redactie Management Career

Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over finance & accounting, strategische management, hrm, bedrijfskunde, management & leadership en ICT & CRM. U vindt op dit platform belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de genoemde vakgebieden, relevante carriers-informatie, actuele kennis en inzichten en agenda-informatie over events, bijeenkomsten en opleidingen.

Management Career Nieuwsupdate

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad