HRM

Raakt HRM echt de weg kwijt??

2

Recent las ik een artikel van 2 pagina’s in een blad voor HRM-ers, waarin medewerkers van een consultancy organisatie HR adviseren om de medewerker als startpunt te nemen. Ik heb dit artikel een paar keer gelezen en moet – helaas -constateren, dat mijn uitspraak dat HRM de aansluiting met P&O is kwijtgeraakt sinds zij
zich HRM is gaan noemen , met dit artikel bevestigd lijkt te worden.

Ad

Om te beginnen een aantal “kreten” in dit artikel. “Director Human Capital”, “gat in performance verkleinen”, “engaging”, “employee journey”, “design thinking en agile werken”, “real time”, “onboarding”, “tools”, “artificial intelligence”, “robotics”, “shared services”, “purpose”, “geïntegreerd cloud-based platform”. En dat op 2 pagina’s!

Vervolgens viel mij de volgende zin op: “het is een unieke kans voor de verbinding tussen de technische mogelijkheden en de human resources in de organisatie: de mensen”. Als ik dit probeer te begrijpen, dan staat er dus, dat de verbinding tussen de technische mogelijkheden en de mensen de mensen zijn.

Volgt u het nog?

Nog een fraai citaat: “Het bedenken van oplossingen met de gebruiker als uitgangspunt stelt je als HR in staat om processen en activiteiten te herzien die ook daadwerkelijk waarde gaan toevoegen voor de medewerker en organisatie.” Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn, maar hier lees ik, dat je zaken die
waarde toevoegen – dus goed zijn – gaat herzien, omdat je de gebruiker als uitgangspunt neemt. Dat kán toch niet de bedoeling van HR zijn?

Iets verderop wordt gesproken over een experiment met een test-robot die alle arbeidsvoorwaarden kent en waar medewerkers alle vragen over hun arbeidsvoorwaarden aan kunnen stellen. Even ter herinnering: het artikel heeft als kop “neem de medewerker als startpunt”!

Ik hou van mijn vak. Niets is mooier dan elke dag bezig te mogen zijn met de ontwikkeling van de organisatie waar je voor werkt, door met leidinggevenden na te denken over de koers van de organisatie en hen te adviseren over hoe dat het beste aan te vliegen. Door daarbij dagelijks met mensen te praten over de zaken die hen bezighouden en door hen te helpen in hun ontwikkeling binnen hun werkzame leven, kun je tevens goed adviseren over ontwikkelingen in de organisatie. Elke dag is
anders, omdat elke mens anders is en omdat elk vraagstuk een eigen benadering vraagt.

Als ik dan moet lezen, dat medewerkers maar een robot moeten raadplegen als het gaat om hun arbeidsvoorwaarden. Als ik zie dat het HR vak aangekleed wordt met fraaie Engelstalige kretologieën, gebaseerd op ongetwijfeld intelligente theorieën. En als dit alles heden ten dage de wijze is waarop HR zich denkt te profileren in organisaties, gepropageerd door consultancy bureaus die daar een goede boterham mee verdienen, dan wordt het tijd om als P&O-er weer eens met de voeten op aarde te komen (back to basics, voor degenen die dat niet begrijpen) en terug te keren naar de oorsprong van dit mooie vakgebied: Personeel en Organisatie.

Leestip: 6 HR-tips voor een geïnspireerde bedrijfscultuur

 Lees het artikel

In een krantenartikel las ik dat het opdoen van praktijk ervaring de beste manier is om een vak te leren. De theorie is dan een ondersteunend middel. In de huidige maatschappij lijkt de theorie leidend te zijn en de praktijk ondergeschikt. De werkelijkheid is, dat de praktijk nogal eens weerbarstiger is dan de theorie leert. Je willen profileren met mooie theorieën, zonder deze in de praktijk getoetst te hebben, gaat niet bijdragen aan een positief beeld van dit vakgebied. Dat is een les die elke P&O-er (Nederlands voor HRM-er) zich ter harte zou moeten nemen.

Bron: P&O Direct

About the author / 

Redactie Management Career

Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over finance & accounting, strategische management, hrm, bedrijfskunde, management & leadership en ICT & CRM. U vindt op dit platform belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de genoemde vakgebieden, relevante carriers-informatie, actuele kennis en inzichten en agenda-informatie over events, bijeenkomsten en opleidingen.

Management Career Nieuwsupdate

2 Comments

  1. Martijn Ulehake 17 October 2017 at 11:25 -  Reply

    Vooruitgang en technolisering zijn onomkeerbaar, ook in HR. Het valt me op dat de P&O’ers dat best spannend vinden en zich dan afzetten tegen al die ‘hippe termen’ met dit soort artikelen.
    Er zijn legio voorbeelden dat techniek in HR zich reeds heeft bewezen (bijv. artificial intelligence, gamification en chatbots). En natuurlijk zullen er ook zaken niet werken, dat is vooruitgang door trial and error (oeiii weer zo’n enge term). Veel nieuwe tools worden in andere landen (jaja, de wereld is groter dan NL) ontwikkeld dus ontkomen we er niet aan dat veel termen in het engels zijn, get used to it.

    Sterkte met de vooruitgang, die hou je niet tegen.

  2. Wil Houtzager 17 October 2017 at 12:06 -  Reply

    Sluit mooi aan bij een vraag die ik uit mijn netwerk kreeg over feedback-apps. De vraag luidde: “Wil, heb jij daar ervaring mee? Mijn opdrachtgever wil dit graag invoeren.” Mijn tegenvraag was: “Hoe vaak geven de mensen bij jouw klant elkaar nu feedback? En maakt dat onderdeel van de normale gang van zaken uit?”. Want als dat niet het geval is waarom zouden ze elkaar dan opeens feedback gaan geven als je er een app voor invoert?. Gezond verstand blijven gebruiken en beseffen dat ons vak mensenwerk blijft.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad