Algemeen

Stress voorkomen is beter dan genezen

stress voorkomen

Stress voorkomen is beter dan genezen

Onlangs was er op de radio een gesprek met een paar mensen die een sabbatical van 3 tot 12 maanden hadden genomen. Na een lange tijd van hard werken, hadden ze behoefte om even iets anders te doen en vooral om eens tijd voor zichzelf te nemen.

Ad

Verzuim doelt op stress

De lange werkdagen en hoge werkdruk is niet voor iedereen een probleem. Uit onderzoek ArboNed blijkt dat medewerkers met een parttime dienstverband vaker stressgerelateerde klachten hebben dan medewerkers met een fulltime dienstverband
en dat is een voorbode van een mogelijke disbalans die uiteindelijk kan leiden tot langdurig stressgerelateerd verzuim. Als HR-professional is het daarom verstandig om alert te zijn op het aantal keren dat iemand zich ziek meldt.

De preventiemedewerker

Beter nog is het om het stressverzuim te voorkomen. Daar is uiteraard niet één simpele oplossing voor. Maar als het goed is, loopt in elke organisatie tegenwoordig een preventiemedewerker rond. Dat is iemand binnen de organisatie die zich een aantal uren per week bezighoudt met zaken als                                                                 gezondheidsrisico’s en preventie.

Sinds de Arbowet van 1 juli 2017 is elke organisatie verplicht zo’n preventiemedewerker aan te wijzen. In grotere organisaties moet die functie van preventiemedewerker overigens wel eerst door de medezeggenschapsraad of Ondernemingsraad worden goedgekeurd.

Het is natuurlijk logisch om dit onder te brengen bij een HR-medewerker. De onderwerpen liggen het dichtste bij zijn of haar vakgebied. Zij hebben ook inzage in het ziekteverzuim, bijvoorbeeld door stress.

Wie geen preventiemedewerker heeft aangewezen riskeert een boete van ArboNed van 1.500 euro. Ook het ontbreken van een contract met een bedrijfsarts of arbodienst kan reden zijn om een boete op te leggen.

Wilt u weten welke HRM opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

Geen extra kostenpost

Als werkgever moet je de preventiemedewerker niet zien als een ‘pietlut’ die zonodig weer komt zeuren over allerlei regels en details en die alleen maar geld kost.

De preventiemedewerker is in het leven geroepen omdat dergelijke kennis voorheen vaak van buiten kwam, van externe deskundigen. Door intern iemand te hebben die bezig is met gezondheidsrisico’s en preventie, kan het verzuim flink omlaag worden gebracht. De preventiemedewerker bespaart dus direct kosten en indirect door medewerkers langer gezond aan het werk te houden.

Bron: Stress voorkomen is beter dan genezen

Auteur: Rob van Loenen

About the author / 

Redactie Management Career

Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over finance & accounting, strategische management, hrm, bedrijfskunde, management & leadership en ICT & CRM. U vindt op dit platform belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de genoemde vakgebieden, relevante carriers-informatie, actuele kennis en inzichten en agenda-informatie over events, bijeenkomsten en opleidingen.

Management Career Nieuwsupdate

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.