Algemeen, Bedrijfskunde, IT & CRM, Management & Leadership

8 supertips om te innoveren als een Lean Startup

Hoe kan je sneller resultaat neerzetten met innovatie en IT projecten? Hoe creëer je diensten of producten die klanten echt willen? De Lean Startup benadering biedt kansen!

Ad

De Lean Startup benadering is immens populair in de wereld van startups. De methode is ontwikkeld om startups te helpen om te leren wat klanten echt willen, sneller nieuwe producten en diensten te creëren en de kans op succes (aanzienlijk) te verhogen. In het huidige tijdperk van ‘digitale disruptie’ willen ook steeds meer bestaande organisaties ‘innoveren als een lean startup’.

Dit zijn 8 tips om met Lean Startup aan de slag te gaan:

1. Think big, start small

Startups besteden vaak veel tijd en energie aan het business plan. Elk businessplan bevat aannames bijvoorbeeld over wat klanten willen, wat prioriteiten zijn en welke features essentieel zijn voor product succes. Omdat niet bewezen is dat de aannames kloppen, kunnen ze het hele plan onderuit halen. Maak aannames daarom zo snel mogelijk expliciet, in je startup team. Lean Startup biedt een manier om aannames snel, rigoureus en systematisch te testen, door middel van kleine, simpele experimenten.

2. Get out of the building

Volgens de Lean Startup filosofie is ‘get out of the building’ de sleutel voor startup succes. Oftewel, kom uit je stoel en praat met potentiele klanten. Dit gaat niet over het verkopen van je product of idee, het tonen van een demo of het vragen aan klanten wat ze willen. Het gaat erom dat je klanten beter leert begrijpen, welke problemen ze hebben en hoe ze die op dit moment oplossen. Heeft de klant een significant probleem dat je kan oplossen?

3. Bouw een Minimum Viable Product

Nadat je inzicht hebt verkregen in het klant probleem ga je de oplossing die je wil bieden testen door middel van Minimal Viable Products (MVP). Een MVP is niet altijd een goedkope of kleine versie van je product (zoals een prototype). Het gaat erom dat je snelle, slimme en goedkope manieren vindt om te leren van klanten. Wat vinden ze van de oplossing? Levert je product werkelijk waarde voor de klant? Welke kenmerken vinden ze belangrijk? Welke niet? Is de klant bereid te betalen voor je product? Alles wat je meer besteed in tijd en geld dat nodig is om te leren, is verspilling.

4. Fail fast, learn faster

Het lukt vrijwel geen enkele startup of organisatie om in 1 keer het beste product te creëren. Je kan er daarom maar beter snel achter komen dat je (nog) niet helemaal op de goede weg zit. Een kenmerk van succesvolle startups is dat ze zo snel mogelijk de Build – Measure – Learn cirkel doorlopen. Bouw een MVP, meet de klant reacties, leer hiervan. Door deze wijze van experimenteren leer je meer dan met markt- of gebruikersonderzoeken. En je houdt de kosten van ‘falen’ zo laag mogelijk.

5. Meet de voortgang

Een belangrijk doel voor startups is het verbeteren van hun product of dienst. Maar hoe weet je dat je product beter wordt? Door te meten wat klanten er van vinden – is het simpele antwoord. Bedenk voordat je experimenten met klanten gaat doen wat je wil leren (en meten) en hoe je de experimenten moet opzetten om de juiste data te verzamelen, om te weten waar je nu staat en welke acties nog te nemen.

6. Volharden of plannen wijzigen?

Veel startups en ondernemers houden te lang aan hun (oorspronkelijke) plan vast, terwijl er voldoende tekenen zijn dat het niet gaat werken. Een essentieel onderdeel van Lean Startup is de beslissing of je doorgaat op dezelfde weg of een significante wijziging in je plan doorvoert (een ‘Pivot’). Oftewel, je doorloopt de Build – Measure – Learn cirkel net zo vaak, totdat je het juiste product of dienst en business model gevonden is. Kijk hierbij niet alleen naar wijzigingen in je product of dienst. Let vooral ook op mogelijke wijzigingen in andere onderdelen van je business model, die bepalend zijn voor je succes – zoals klantrelaties, klantsegmenten, (verkoop)kanalen, key partners etc.

7. Ondernemers zijn overal

De Lean Startup filosofie gaat niet alleen over hoe je een succesvolle startup kan creëren. Het gaat erom dat je kan leren van startups om allerlei dingen die we doen te verbeteren. Lean Startup kan ook bijvoorbeeld worden toegepast binnen kleinere tot grotere bestaande organisaties, commerciële organisaties, de overheid. Het gaat erom dat je een manier hebt om sneller te leren wat werkt – en wat niet.

Wilt u weten welke managementopleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

8. Ondernemen is management

De Lean Startup benadering gaat niet alleen over voorkomen van verspilling van tijd en geld, of over minder geld uitgeven of sneller falen en sneller leren. Het gaat er vooral om dat je de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten op een procesmatige, methodische manier aanpakt. Wat denk je? Kan de Lean Startup aanpak jouw onderneming of organisatie helpen?

Auteur: Edwin van Meggelen. Vamecon Consultancy BVOndernemer, Innovator, Coach, Projectmanager. Ondernemer, Innovator, Projectmanager, Coach op het gebied van Digitale Innovatie & Digitalisering. “Ik help je organisatie om te denken, ondernemen en innoveren zoals een startup dat doet. Klantgericht. Snel. Onderzoekend. Experimenteel. Geen verspilling van tijd en geld aan dingen die er niet toe doen.” http://www.vamecon.nl

About the author / 

Redactie Management Career
Redactie Management Career

Management Career (MMC) is het online platform voor management executives & business leaders in Nederland met up-to-date informatie over finance & accounting, strategische management, hrm, bedrijfskunde, management & leadership en ICT & CRM. U vindt op dit platform belangrijke trends en ontwikkelingen binnen de genoemde vakgebieden, relevante carriers-informatie, actuele kennis en inzichten en agenda-informatie over events, bijeenkomsten en opleidingen.

Management Career Nieuwsupdate

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.